Leermiddelen basisonderwijs

Hoe maak je leren voor kinderen uit groep 5 tot en met 8 leuk terwijl je ze iets bijbrengt? Op een spelende wijs! Hieronder staan verschillende leermiddelen basisonderwijs, en dan specifiek de bovenbouw.

Leermiddelen basisonderwijs

Les op afstand

Soms kan het onvermijdelijk zijn dat er over een tijdje weer overgestapt moet worden op les op afstand. Het is uitdagend voor leraren en soms saai voor leerlingen, al hoeft dit niet zo te zijn.

Video editing

Door je les met theoriestof op te nemen en deze te bewerken in een videobewerkingsprogramma zorg je dat leerlingen hun aandacht er langer bij de les kunnen houden. Edit bijvoorbeeld een grappige achtergrond achter je video door middel van een green screen, gebruik een leuk muziekje of zorg er voor dat er foto’s in het beeld komen.

Kahoot

Na je video zou je de kinderen een Kahoot kunnen laten maken over de vertelde lesstof. Kahoot is een interactieve quiz met tijdsdruk, daarnaast zit er ook een wedstrijdelement in wat zorgt dat leerlingen hun best doen omdat ze natuurlijk willen winnen. Ook zijn de kansen hiermee groter dat ze de leerstof onthouden. 

Engels

Dit idee is voor de wat oudere kinderen uit groep 7 en 8. Liedjes zijn een goede manier om Engels te oefenen, maak hier gebruik van! Laat de leerlingen hun favoriete Engelse liedje kiezen en print er de songtekst van uit. Vervolgens krijgt iedereen iemands anders blaadje en kijken de leerlingen wat ze kunnen vertalen naar het Nederlands uit de teksten. Hulp van de juf of meester is natuurlijk toegestaan!

Creativiteit

Begin met een originele, pakkende lesopening waarmee je de aandacht van de leerlingen trekt, dit motiveert de leerlingen meer voor de lesinhoud. Verzin vervolgens een verhaal over een onderwerp wat nu speelt, zoals een onderwerp uit het nieuws, en laat de kinderen het om en om afmaken. Dit triggert het creatieve denken bij kinderen terwijl ze op een spelende wijs over een onderwerp nadenken.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *